Facebook & Cambridge Analytica: Τί ξέρουμε, τί γνώριζαν και πού μας αφήνει όλο αυτό

Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg, πέρασε σχεδόν πέντε ώρες την Τρίτη 10 Απριλίου απαντώντας σε ερωτήσεις από περισσότερα από 40 μέλη της Γερουσίας Εμπορίου και Επιτροπής Δικαστικού Σώματος των ΗΠΑ.

Αυτή η εμφάνιση, έρχεται πέντε μήνες μετά την ανάκριση των δικηγόρων του Facebook, της Google και του Twitter από το Κογκρέσο, σχετικά με την εκμετάλλευση των πλατφορμών από τις κυβερνήσεις για να επηρεάσουν τις εκλογές του 2016.

Ο Zuckerberg δέχτηκε την πρόσκληση να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με την πώληση και τη μεταφορά δεδομένων, έως και 87 εκατομμυρίων χρηστών Facebook  τα οποία συγκεντρώθηκαν χωρίς συγκατάθεση, από έναν προγραμματιστή εφαρμογών Facebook στην εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Cambridge Analytica.
Δεν είναι σαφές εάν το ενδιαφέρον του Κογκρέσου για το θέμα αυτό είναι το αποτέλεσμα είτε του μεγέθους των δεδομένων που εκτέθηκαν, των εμπλεκόμενων δραστών είτε των αποτελεσμάτων της παραβίασης, δηλαδή του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιήθηκαν τα κακώς αποκτηθέντα δεδομένα.
Ή ίσως η συνεχιζόμενη επίθεση των παραβιάσεων δεδομένων σε τόσες πολλές άλλες πλατφόρμες και εταιρείες έχει κάνει το νομοθετικό σώμα να αποφασίσει τελικά να παρέμβει εκ μέρους των καταναλωτών και να δει τι σκαρώνουν όλα αυτά τα παιδιά-θαύματα της τεχνολογίας στην πραγματικότητα.

Όποια και αν είναι η αιτία, όλη η προσοχή έχει πλέον στραφεί στο Facebook, την Google και σε άλλες πλατφόρμες που διακινούν δεδομένα χρήστη. Μπορούμε να αναμένουμε ότι θα αντιμετωπίσουν τώρα το είδος ελέγχου που είχε προηγουμένως φυλαχθεί για μεγάλες παγκόσμιες εταιρείες όπως η Microsoft και άλλες.

Το πώς αντιδρά το #Facebook σε αυτήν την κρίση και, το πιο σημαντικό, πώς οι χρήστες αντιδρούν, θα μπορούσε να έχει σοβαρό αντίκτυπο στη βιωσιμότητα του Facebook ως κυρίαρχο κανάλι marketing. Οι περιορισμοί σχετικά με την πολιτική δεδομένων, την πρόσβαση σε δεδομένα, τις δυνατότητες στόχευσης και πολλά άλλα θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις για τους εμπόρους που μεγιστοποιούν αυτά τα πολύ ισχυρά εργαλεία που παρέχει σήμερα το Facebook.

«Η ιδιωτικότητα δεν αποτελεί πλέον κοινωνικό κανόνα» – Mark Zuckerberg, 2010

Τα προσωπικά δεδομένα τελευταία

Ο Zuckerberg αναφέρθηκε κατ ‘επανάληψη κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του στο Κογκρέσο ότι το Facebook προσπάθησε να εξασφαλίσει – και να φροντίσει – την ιδιωτικότητα των χρηστών του. Ο Mark Zuckerberg είχε φημισμένα δηλώσει το 2010 ότι η ιδιωτικότητα δεν ήταν πλέον «κοινωνικός κανόνας».

Παίζοντας «κρυφτό» με τις ρυθμίσεις απορρήτου

Μεγάλο μέρος της κατάθεσης και των απαντήσεων του Zuckerberg αυτή την εβδομάδα επικεντρώθηκε στο πώς η πλατφόρμα (τώρα) κάνει ό, τι είναι δυνατόν για να καταστήσει την ιδιωτικότητα και την εξασφάλιση των δεδομένων κάποιου, εύκολα και κατανοητά στους χρήστες. Δεν υπήρξε καμία αναγνώριση (και δυστυχώς, καμία σημαντική πίεση από οποιονδήποτε από τους νομοθέτες επί του θέματος) ότι το ιστορικό του Facebook κατέστησε εξαιρετικά δύσκολο για τους χρήστες να κατανοήσουν πώς, γιατί και που μπορούν να περιορίσουν την κοινή χρήση και την πρόσβαση στα δικά τους δεδομένα στην πλατφόρμα. Με τα χρόνια, έχουν γίνει πολλές ενημερώσεις όχι μόνο για τις λειτουργίες και τις επιλογές αλλά αλλαγές για τις τοποθεσίες αυτών των ρυθμίσεων και συχνά μια επαναφορά προηγούμενων επιλογών του χρήστη για τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων.

Σε απάντηση στην κρίση που αντιμετωπίζει το Facebook (δεν κατάφερε να δράσει πλήρως όσον αφορά την αγορά δεδομένων Facebook από την Cambridge Analytica από τον ερευνητή του Πανεπιστημίου του Cambridge Dr. Kogan, το οποίο το Facebook έμαθε πριν από περίπου δύο χρόνια), η εταιρεία αγωνίζεται να διορθώσει, να διευκρινίσει και να βελτιώσει τις δυνατότητες των χρηστών να ελέγχουν τα δικά τους δεδομένα και τις ρυθμίσεις απορρήτου και να κατανόησουν τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα τους.

«Ίσως κοστίζει μια ζωή εκθέτοντας κάποιον στους εκφοβιστές. Ίσως κάποιος να πεθάνει σε τρομοκρατική επίθεση που συντονίζεται στα εργαλεία μας. Και εξακολουθούμε να συνδέουμε ανθρώπους.» – Andrew Bosworth, Αντιπρόεδρος Facebook

Ανάπτυξη με οποιοδήποτε κόστος

Το Facebook δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα απολογητικό για τίποτα που κάνει. Η εταιρεία έχει επικεντρωθεί σε ενα μετρικό σύστημα: Ανάπτυξη.
Ανάπτυξη χρηστών παγκοσμίως σε όλα τα προϊόντα της. Το Facebook ήταν απίστευτα επιτυχημένο σε αυτήν την αποστολή – και τα κέρδη της εταιρείας έχουν ακολουθήσει την καμπύλη ανάπτυξης. Το Facebook καμουφλάρει αυτήν την ανελέητη επιδίωξη ανάπτυξης κάτω από τον πολύ πιο αθώο στόχο «Συνδέοντας τους ανθρώπους». Συνδέοντας τους ανθρώπους, διευκολύνοντας την απεριόριστη πρόσβαση σε πληροφορίες, κοινωνική σύνδεση και έτσι είναι ένας πραγματικά αξιόλογος στόχος. Πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι στο Facebook έχουν καλές προθέσεις για την επίτευξη αυτών των στόχων. Αλλά πιστεύουμε επίσης μπορεί να είναι αδίστακτοι – και ίσως σκληροί – στη διαχείριση της πορείας προς αυτήν την ανάπτυξη.

Αυτό δεν ήταν ποτέ πιο ξεκάθαρο από τη δήλωση που έκανε ο Andrew Bosworth σε ένα σημείωμα για τους υπαλλήλους του Facebook το 2016: «Συνεπώς συνδέουμε περισσότερους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να είναι κακό εάν το κάνουν αρνητικό. Ίσως κοστίζει μια ζωή εκθέτοντας κάποιον στους εκφοβιστές. Ίσως κάποιος να πεθάνει σε μια τρομοκρατική επίθεση συντονισμένη στα εργαλεία μας. Και εξακολουθούμε να συνδέουμε ανθρώπους»
Όταν ερωτήθηκαν από τη γερουσιαστή Lindsey Graham για αυτό το σχόλιο, ο Zuckerberg απάντησε: «Λοιπόν, γερουσιαστή, προσπαθούμε να λειτουργούμε την εταιρεία μας με τρόπο που οι άνθρωποι μπορούν να εκφράσουν διαφορετικές απόψεις εσωτερικά», και σημείωσε ότι διαφώνησε με το σχόλιο.

Διαφωνία, διαφορετικές απόψεις, υγιής συζήτηση – αυτά τα πράγματα είναι όλα καλά και απαραίτητα μέσα στους οργανισμούς. Αλλά αυτό είναι το κλίμα ηθικής της εταιρίας. Ένας μακροπρόθεσμος αντιπρόεδρος που κάνει μια τέτοια δήλωση θέτει μια προσέγγιση, διαμορφώνει μια αρχή και επηρεάζει τον οργανισμό ως σύνολο. Η συνεχής ανάπτυξη, εις βάρος της ασφάλειας των δεδομένων των χρηστών και της ιδιωτικότητας των δεδομένων αυτών, είναι ακριβώς αυτό που επέτρεψε τα δεδομένα να φτάσουν από το Facebook στο Cambridge Analytica, μέσω του κακώς ελεγχόμενου και επιτηρούμενου οικοσυστήματος των εφαρμογών.

«Θα μπορούσαμε να υπάρχουμε χωρίς developer πλατφόρμα.» – Mark Zuckerberg

Οι προγραμματιστές εφαρμογών ήταν το κλειδί για την ανάπτυξη του Facebook – και τα προβλήματα ασφαλείας του

Η προσέλκυση προγραμματιστών στην πλατφόρμα βοήθησε στην ανάπτυξη του Facebook. Οι εφαρμογές όχι μόνο προσελκύουν χρήστες αλλά αυξάνουν την αφοσίωση στην πλατφόρμα. Και αυτό δεν είναι μοναδικό στο Facebook φυσικά. Ήταν το κλειδί για τις επιτυχίες των προϊόντων Google, Apple και Microsoft. Αλλά κάθε μία από τις πλατφόρμες διαχειρίζεται τις εφαρμογές τους και τις πρωτοβουλίες των προγραμματιστών πολύ διαφορετικά.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked *




Enter Captcha Here :

top