Brand & Στρατηγική: Οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος

Η στρατηγική έχει να κάνει με το να ξεχωρίζεις τον εαυτό σου από τον ανταγωνισμό. Δεν είναι θέμα να είσαι καλύτερος σε αυτό που κάνεις – είναι θέμα να είσαι διαφορετικός σε αυτό που κάνεις“. -Michael Porter-

Ο πατέρας της σύγχρονης στρατηγικής απέδειξε κάτι πολύ θεμελιώδες όταν εξίσωσε τη στρατηγική με τον ανταγωνισμό. Πλαίσια αναφοράς, όπως ο ανταγωνισμός και οι πελάτες, παρέχουν την κατευθυντήρια συνιστώσα της στρατηγικής. Αναγκάζουν επίσης τις επιχειρήσεις να σκέφτονται με όρους διαφοροποίησης, στο προϊόν, στην προσέγγιση και στο εμπορικό σήμα. Όμως, το να υποβιβάζει κανείς το εμπορικό σήμα του ως μέσω διαφοροποίησης δεν το δικαιώνει καθόλου. Ένα brand είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Είναι το όχημα που οδηγεί τη στρατηγική προς τα εμπρός.

Κατ’ αρχάς, είναι σημαντικό να ορίσουμε το “brand” με απλούς όρους. Δεν είναι ένα λογότυπο ή ένας οπτικός σχεδιασμός ή ένα σλόγκαν. Είναι μια πολυδιάστατη πλατφόρμα που αποτυπώνει και διατυπώνει τις βασικές αξίες, το όραμα, τις απόψεις και τη διαφοροποίηση μιας οντότητας. Αν το βιογραφικό σας είναι ο κατάλογος των προϊόντων (ή των υπηρεσιών) σας, τότε το brand σας είναι το πώς αισθάνεται ο καλύτερός σας φίλος για εσάς και πώς θα σας περιέγραφε.

Μεταφέροντας την ίδια αναλογία στην πραγματική ζωή λοιπόν, αν ο καλύτερός σας φίλος γνωρίζει ότι είστε ένας κοινωνικός εξωστρεφής άνθρωπος που ευδοκιμεί στην αλλαγή και στις ανθρώπινες σχέσεις, η στρατηγική της ζωής σας θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με αυτήν. Θα ήσασταν ο/η ιδανικός/η σε μια θέση εργασίας στις πωλήσεις, αλλά εάν ακολουθούσατε τη καριέρα του λογιστή γραφείου ίσως να μην πήγαιναν καλά τα πράγματα. Οι φίλοι και οι σημαντικοί σύντροφοι της ζωής σας θα είχαν επίσης παρόμοια χαρακτηριστικά με εσάς, επειδή η ταυτότητα σας και όσα θα προβάλατε προς τα έξω  θα προσέλκυε ανθρώπους με συγκεκριμένες ιδιότητες που ευθυγραμμίζονται. Η στρατηγική σας θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με το εμπορικό σας σήμα και το αντίστροφο.

Αν και η αυτομεταμόρφωση είναι δυνατή (αν θέλετε να αλλάξετε το εμπορικό σας σήμα), είναι πιο σχετική (και πιο εύκολη) στην περίπτωση των επιχειρήσεων. Η νέα ταυτότητα είναι σύγχρονη και φρέσκια σαν θαλασσινή αύρα σε μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα. Αλλά κατά τη διάρκεια της διαδικασίας μετασχηματισμού του Brand είναι σημαντικό να χαράξουμε γραμμές γύρω από τις πτυχές του πυρήνα μας που θα θέλαμε να διατηρήσουμε, να απορρίψουμε ή να τροποποιήσουμε. Πρόκειται για μια περίπλοκη, ιδιαίτερη διαδικασία που απαιτεί απίστευτο διάλογο και διαπραγματεύσεις με διάφορους ειδικούς. Για παράδειγμα, εάν ο πυρήνας της φιλοσοφίας σας βασίζεται στην κοινωνική αλληλεγγύη, αυτή θα πρέπει να μείνει αναλλοίωτη και να ενισχυθεί αυτό το μήνυμα ακόμη περισσότερο μέσα από την αναγέννηση και αναδιαμόρφωση του brand σας.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top