6 τρόποι με τους οποίους οι επιχειρηματίες πρέπει να προετοιμαστούν για το 2022 και μετά

Παρόλο που δεν μπορούμε να προβλέψουμε το μέλλον, μπορούμε να πούμε ότι το επόμενο έτος δεν θα είναι μια επιστροφή στις συνηθισμένες συνθήκες. Η πανδημία, η κοινωνική αναταραχή και οι νέες δυνατότητες απομακρυσμένης εργασίας και εκπαίδευσης σχεδόν εγγυώνται ότι η διεύθυνση ομάδων και επιχειρήσεων κατά το επόμενο ημερολογιακό έτος θα είναι κάθε άλλο παρά “ως συνήθως”. Οι τεχνολογικές τάσεις της αυτοματοποίησης, της ψηφιοποίησης και της υβριδοποίησης -στην οποία οι εργαζόμενοι πρέπει να μάθουν σύνολα δεξιοτήτων εκτός του ρόλου τους- σε συνδυασμό με νέους τρόπους εργασίας (εξ αποστάσεως, δια ζώσης ή ένα συνδυασμό και των δύο) θα απαιτήσουν από τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων να είναι ευέλικτοι, ενσυναίσθητοι, περιεκτικοί και στρατηγικά εστιασμένοι. Αλλά πώς πρέπει να προετοιμαστούν οι επιχειρηματίες για τις προκλήσεις του 2022 και μετά;

Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία με υπευθυνότητα

Όταν πρόκειται για το εγγύς μέλλον, η ικανότητα προσαρμογής στις νέες τεχνολογίες αποτελεί πάντα προτεραιότητα. Και το ερώτημα πλανάται στο μυαλό του εργατικού δυναμικού: Είναι εργαλείο ή εχθρός;

Η έρευνα της καθηγήτριας Roshni Raveendhran διερευνά την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στον εργασιακό χώρο – και πού τέμνονται αυτές οι τεχνολογίες με την ψυχολογία της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Με μελέτες που περιλαμβάνουν την εξέταση της τεχνολογίας παρακολούθησης και τη χρήση της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, η Raveendhran διατηρεί το ενδιαφέρον της στη χρήση νέων συστημάτων για την επαύξηση της ανθρώπινης ζωής – και στο πώς να χρησιμοποιούνται οι νέες τεχνολογίες με υπευθυνότητα.

Ενδεικτικά: Η χρήση ειδώλων (avatars)  μπορεί να ανακουφίσει την αίσθηση της κοινωνικής απειλής μέσω της ψυχολογικής απόστασης. Ή η εφαρμογή παρακολούθησης της συμπεριφοράς μίας εταιρείας μπορεί να χρησιμοποιηθεί προς το καλύτερο, αν είναι πληροφοριακή για τις αποδόσεις των εργαζομένων, αντί να τους κάνει να αισθάνονται ότι παρακολουθούνται συνεχώς.

“Καθώς οι εταιρείες αρχίζουν να σκέφτονται να κάνουν την απομακρυσμένη εργασία μια πιο μακροπρόθεσμη πραγματικότητα”, λέει ο Raveendhran, “μια βασική πρόκληση αφορά την έλλειψη κοινωνικής σύνδεσης, το αίσθημα του να είσαι μέλος της ίδιας ομάδας. Έτσι, θα υπάρξει πολύ μεγαλύτερη ζήτηση για καθηλωτικές τεχνολογίες όπως αυτή της εικονικής πραγματικότητας. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την ψυχολογία που ωθεί τους ανθρώπους να υιοθετήσουν κάποιες από αυτές τις τεχνολογίες”.

Διατήρηση και βελτίωση της εταιρικής κουλτούρας 

Εάν μια επιχείρηση διατηρεί την εξ αποστάσεως εργασία, πώς μπορούν οι επιχειρηματίες να καλλιεργήσουν την αίσθηση της ομαδικής εργασίας και της εταιρικής κουλτούρας πέρα από την απόσταση και τη διαφορετικότητα;

Η καθηγήτρια του Darden, Laura Morgan Roberts, είναι ειδικός στο ανθρώπινο δυναμικό, τη διαφορετικότητα και την ανάπτυξη ηγεσίας. Σημειώνει ότι η συμπονετική, ευέλικτη ηγεσία είναι αυτό που χρειάζεται κάθε επιχείρηση, είτε πρόσωπο με πρόσωπο είτε από οθόνη σε οθόνη.

Επειδή η μάθηση πρέπει να γίνεται τόσο γρήγορα, η ταχύτερη οδός είναι συχνά η ομότιμη και μέσω μη γραμμικών τρόπων σκέψης. “Δώστε το παράδειγμα ότι δεν κινδυνεύει η δουλειά ή ο εγωισμός κανενός αν ένα πείραμα δεν αποδώσει τα αναμενόμενα”, σημειώνει η Roberts. “Μια κρίση είναι ακατάστατη, το ίδιο και η καινοτομία”.

Ακόμα και μετά από μια κρίση, θα υπάρξει μια νέα κανονικότητα και οι ηγέτες πρέπει να χαρτογραφήσουν τις παλιές αξίες, συμπεριφορές και κανόνες – ακόμα και και κυρίως τις ανομολόγητες – και να τις αντιπαραβάλουν με το πώς θα μπορούσε να είναι αυτή η νέα κανονικότητα. Καθώς οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται και αναπτύσσονται, οι επιτυχημένες θα δώσουν έμφαση σε μια κουλτούρα με περιεκτικούς, αυθεντικούς τρόπους ανάπτυξης και διατήρησης των αυθεντιών.

Προώθηση των προσπαθειών πολυμορφίας και ευφυούς ένταξης

Καθώς προχωράμε μπροστά, το επόμενο έτος ή οποιοδήποτε άλλο έτος, οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες θα προχωρήσουν πέρα από τις προσπάθειες πολυμορφίας και την ανάπτυξη των ταλέντων, ωθώντας τις επιχειρήσεις τους να αγκαλιάσουν τη σημασία της ευφυούς ένταξης.

Σε τελική ανάλυση, ο αντίκτυπος των προσπαθειών για πολυμορφία, ισότητα και ένταξη, όσο καλοπροαίρετες και αν είναι, εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται.

“Επειδή η δημιουργία ενός κλίματος ένταξης είναι ένα εγγενώς διφορούμενο έργο, έχει σημασία το πώς οι επιχειρήσεις αναλαμβάνουν την ένταξη”, σημειώνει ο καθηγητής Martin Davidson, ο οποίος είναι επίσης ανώτερος αναπληρωτής πρύτανης και παγκόσμιος επικεφαλής ποικιλομορφίας του Darden.

Δεκαετίες έρευνας στην κοινωνική ψυχολογία και την οργανωτική συμπεριφορά, δείχνουν ότι όταν τα άτομα αμφισβητούν την αξία της ομαδικής ταυτότητας, οι απειλές κοινωνικής ταυτότητας που καταγράφουν είναι μαζικά επιζήμιες όχι μόνο για το άτομο, αλλά και για τη σχέση του ατόμου με την επιχείρηση. Ο Davidson διερευνά πώς οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν να σχεδιάσουν και να θεσπίσουν “προγράμματα και πολιτικές που λειτουργούν για την εξάλειψη της ανισότητας μειώνοντας την ψυχολογική αντιδραστικότητα που προκύπτει ως απάντηση στις διάφορες τριβές”.

Είμαστε Όλοι Στην Ίδια Βάρκα 

Η τριβή μπορεί να βυθίσει το σκάφος, κρατώντας τα μέλη της ομάδας εκτός συγχρονισμού, ενώ στην πραγματικότητα θα έπρεπε να επιδιώκουν τους ίδιους ουσιαστικούς στόχους. Η ομαδική εργασία είναι μια επιχειρηματική επιταγή και ο ακρογωνιαίος λίθος της υψηλής απόδοσης.

Η καθηγήτρια Darden Lynn Isabella, αυθεντία στη διαχείριση ομάδων, παρομοιάζει μια επιχειρηματική μονάδα -είτε εργάζεται στον ίδιο χώρο είτε απομακρυσμένα- με ένα πλήρωμα κωπηλασίας στο νερό. “Αυτό που χρειάζεται για να κωπηλατήσετε μαζί με άλλα επτά άτομα είναι μια πραγματική εκδήλωση της ομαδικής εργασίας στην πράξη”, εξηγεί.

Τα νικηφόρα πληρώματα έχουν κοινά χαρακτηριστικά: Όχι μόνο κάθε μέλος πρέπει να κατέχει άριστα την τεχνική και να έχει παρόμοιο επίπεδο ταλέντου, αν και με διαφορετικές δυνάμεις, αλλά το καθένα πρέπει να μάθει να κωπηλατεί με το υπόλοιπο πλήρωμα.

“Ως μέλος της ομάδας, κάθε κωπηλάτης πρέπει να μάθει να ακολουθεί και να ηγείται ταυτόχρονα”, λέει η Isabella. “Τα ατομικά αστέρια θα επιβραδύνουν μόνο το σκάφος”.

Η ηγετική συμπεριφορά μπορεί να διδαχθεί 

Για να οδηγήσουν τις ομάδες τους στα επόμενα επίπεδα επιτευγμάτων, οι επιτυχημένες επιχειρήσεις θα χρειαστούν μια συνεκτική κατανόηση του τι πραγματικά είναι ηγεσία – και τι δεν είναι.

Η αληθινή ηγεσία έχει να κάνει με την επιρροή, όχι με τη δύναμη- είναι περισσότερο έμπνευση παρά έλεγχος. Η δύναμη βασίζεται στην εξάρτηση των άλλων και η εξουσία βασίζεται στην τυποποιημένη ιεραρχία. Οι προσεγγίσεις διοίκησης και ελέγχου οδηγούν σε εξουθένωση και αποδέσμευση.

“Οι ηγέτες εμπνέουν τους ανθρώπους σε δράση”, τονίζει ο καθηγητής του Darden, Sean Martin. “Η εργασία μέσω της επιρροής απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια από την άσκηση εξουσίας, αλλά μακροπρόθεσμα οδηγεί σε πιο αφοσιωμένες, καθοδηγούμενες από το σκοπό και παραγωγικές ομάδες. Η έμπνευση βασίζεται και μας δίνεται από τους άλλους, οπότε απαιτεί καλές κοινωνικές ικανότητες που ενθαρρύνουν τους άλλους ανθρώπους να μας την παραχωρήσουν. Όταν οι άνθρωποι αρχίσουν να παρέχουν πρόθυμα τις προσπάθειές τους για την επίτευξη του στόχου, τότε θα είστε πραγματικά ηγέτης”.

Όταν εξετάζουμε τα αντικειμενικά αποτελέσματα σε σχέση με την αντίληψη της αποτελεσματικότητας, η έρευνα δείχνει ότι οι συμπεριφορές και όχι η προσωπικότητα είναι αυτές που οδηγούν σε επιτυχημένη ηγεσία και ομάδες.

Έτσι, τα καλά νέα είναι ότι η ηγεσία μπορεί να διδαχθεί. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η ηγεσία είναι μια διαδικασία και υπάρχουν ενεργά βήματα που μπορεί κανείς να κάνει για να καλλιεργήσει σκόπιμα τις απαιτούμενες δεξιότητες – ανεξάρτητα από τον τίτλο του.

Η επιχείρηση, είναι οι άνθρωποι της

Ενώ η πανδημία έχει επιταχύνει τη μαζική υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, αναδεικνύει επίσης έντονα το γεγονός ότι ορισμένοι παράγοντες είναι σταθεροί: Η ηγεσία είναι βαθιά ανθρώπινη. Στην εποχή της αυτοματοποίησης, τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά της κρίσης, της συμπόνιας και της ηθικής, είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της επιχειρηματικής επιτυχίας. Μία επιχείρηση είναι ένα σύνολο ανθρώπων, τελικά. Η τεχνολογία μπορεί να κάνει τις διαδικασίες μας πιο αποτελεσματικές, αλλά δεν μπορεί να μας κάνει καλύτερους συναδέλφους, υπαλλήλους ή ηγέτες.

Η ηγεσία απαιτεί μια ανθρώπινη επαφή σήμερα περισσότερο από ποτέ.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top