Πώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν το 71% των αποφάσεων αγοράς καταναλωτών

Ποιος είναι ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών; Πώς προβάλλονται σήμερα οι αγορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Πώς μπορεί να αλλάξει στο μέλλον; Ο ιδρυτής και CMO στο SEO PowerSuite και Awario, Aleh Barysevich απαντά σε όλες αυτές τις ερωτήσεις.

Λόγω της αύξησης των διαδικτυακών αγορών και του χρόνου που περνούν οι άνθρωποι στο διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών.

Οι καταναλωτές που επηρεάζονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχουν τις τετραπλάσιες πιθανότητες να ξοδέψουν περισσότερα για αγορές.

Υπάρχουν τέσσερις τρόποι με τους οποίους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν άμεση επιρροή στις αποφάσεις αγοράς.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι διαδικτυακές αγορές:

• Μείωσαν το ταξίδι των πελατών.
• Ενίσχυσαν τον αντίκτυπο της κοινωνικής απόδειξης και της διάδοσης από στόμα σε στόμα.

Το μάρκετινγκ που επηρεάζει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να προσεγγίσετε το κοινό σας.

Οι ιστορίες και το εφήμερο περιεχόμενο είναι ένας νέος τρόπος για να συνδεθείτε με το κοινό σας.

Κάθε πλατφόρμα κοινωνικών μέσων είναι διαφορετική και μπορεί να είναι χρήσιμη για διαφορετικούς στόχους.

Στις μέρες μας, ένα μεγάλο μέρος των αγορών πραγματοποιείται στο διαδίκτυο και το 2020 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σημαντικά χάρη στον αποκλεισμό. Καθώς ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου αυξάνεται και οι εταιρείες τεχνολογίας αναπτύσσουν περισσότερους τρόπους για να ενσωματώσουν τον διαδικτυακό κόσμο στις αγορές, η λιανική πώληση στο διαδίκτυο αναμένεται να αυξηθεί εκθετικά. Προφανώς, πολλές από τις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών λαμβάνονται μέσω διαδικτύου, αφού οι άνθρωποι πλέον περνούν τον περισσότερο χρόνο τους σε αυτό και ιδίως στα κοινωνικά μέσα.

Σύμφωνα με το GlobalWebIndex, το 54% των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα χρησιμοποιούν για την έρευνα προϊόντων και το 71% είναι πιο πιθανό να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες βάσει παραπομπών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Βάζω στοίχημα ότι εσείς ο ίδιος πήρατε μια απόφαση αγοράς με βάση αυτό που είδατε στη ροή σας τουλάχιστον μία φορά, είτε ήταν μια ανάρτηση από έναν φίλο είτε μια διαφήμιση που σας έπεισε.

Είναι δύσκολο να πούμε με ακρίβεια πόσο πολύ τα κοινωνικά μέσα επηρεάζουν τους πελάτες, όχι μόνο στο τι αγοράζουν, αλλά όσον αφορά τις καταναλωτικές τους συνήθειες γενικότερα. Τα κοινωνικά δίκτυα άλλαξαν τον τρόπο που προωθούμε τα προϊόντα και μάλιστα μας έδωσαν νέους τρόπους διαφήμισης.

Ας μιλήσουμε για ορισμένους παράγοντες που επηρεάζουν τους πελάτες στις μέρες μας.

Πώς τα κοινωνικά μέσα επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών

1. Το συντομευμένο ταξίδι πελατών

Το πρώτο πράγμα που παρατηρείται όταν πρόκειται για πελάτες στα κοινωνικά μέσα είναι το συντομευμένο ταξίδι πελατών. Παλιότερα οι άνθρωποι μάθαιναν για ένα προϊόν, έβλεπαν μια διαφήμιση στην τηλεόραση πολλές φορές και την επόμενη εβδομάδα μπορεί να πήγαιναν για ψώνια και τελικά να αγόραζαν το προϊόν. Τώρα, αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει λίγα λεπτά.

Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, το 29% των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι πιο πιθανό να κάνουν μια αγορά την ίδια μέρα με τη χρήση των κοινωνικών μέσων. Αυτό σημαίνει ότι μόλις δουν ένα προϊόν, απλά κάνουν κλικ στο σύνδεσμο και το αγοράζουν: δεν χρειάζεται να περιμένουν πριν πάνε για ψώνια. Επιπλέον, η ίδια έκθεση αναφέρει ότι οι καταναλωτές που επηρεάζονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να ξοδέψουν περισσότερα για αγορές.

Το ταξίδι των πελατών δεν είναι μόνο πιο σύντομο αλλά είναι και πιο περίπλοκο τώρα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν κάνει την έρευνα προϊόντων πιο προσβάσιμη στους χρήστες. Για παράδειγμα, εάν ο πελάτης σας δει ένα προϊόν στο Instagram, μπορεί να αναζητήσει αμέσως το hashtag για να αναζητήσει άλλες κριτικές και να αποφασίσει εάν θα το αγοράσει ή όχι. Ως αποτέλεσμα, οι πελάτες ξοδεύουν περισσότερο χρόνο στην έρευνα και ελέγχουν περισσότερες πηγές για κριτικές.

Το 62% των πελατών δηλώνει ότι μοιράζεται κακές εμπειρίες πελατών με άλλα άτομα. Επομένως, είναι εξαιρετικά σημαντικό να παρακολουθείτε τη φήμη σας στο διαδίκτυο και να αναζητάτε κριτικές στα κοινωνικά μέσα. Θυμηθείτε ότι κάθε κριτική στα κοινωνικά μέσα είναι σημαντική.

2. Η επίδραση της κοινωνικής απόδειξης

Ομολογουμένως, η κοινωνική απόδειξη δεν είναι μια νέα έννοια: ο άνθρωπος είναι κοινωνικό ον και δίνουμε ο ένας στον άλλον συστάσεις για αιώνες. Το θέμα είναι ότι αυτές οι συστάσεις και οι αντι-συστάσεις μπορούν τώρα να ακουστούν από εκατοντάδες άτομα.

Κάθε φορά που κάνετε tweet ή δημοσιεύετε σχετικά με αυτό τον καταπληκτικό καφέ ή το σαμπουάν που έκανε θαύματα στα μαλλιά σας, οι οπαδοί σας στα κοινωνικά δίκτυα το βλέπουν και ενθουσιάζονται και θέλουν να το δοκιμάσουν και οι ίδιοι. Το ίδιο ισχύει και για τις αρνητικές απόψεις και τις βωμολοχίες. Σύμφωνα με το Forbes, το 81% των αγοραστικών επιλογών των καταναλωτών επηρεάζεται από τις αναρτήσεις των φίλων τους στα κοινωνικά μέσα.

Επιπλέον, οι άνθρωποι ζητούν προληπτικά συστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (και οι μάρκες δυστυχώς συχνά τις αγνοούν). Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη του Awario, μόνο το 9% των συνομιλιών για τις μάρκες είναι απαντήσεις σε ερωτήσεις πελατών, ωστόσο, ανάλογα με τη βιομηχανία, μπορεί να υπάρχουν περισσότερα από 100 άτομα που ζητούν συστάσεις στα κοινωνικά μέσα σε ένα μήνα.

Όπως αναφέραμε παραπάνω, η κοινωνική απόδειξη επηρεάζει κυρίως τους φίλους σας και τα άτομα που γνωρίζετε. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν ακολουθούν μόνο τους φίλους τους – ακολουθούν και επηρεαστές (influencers). Εκεί μπαίνει στο παιχνίδι το influencer marketing.

3. Η δύναμη των επηρεαστών στις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών

Οι επηρεαστές είναι οι χρήστες των κοινωνικών μέσων που έχουν ένα ισχυρό πιστό κοινό που συχνά μοιράζεται τα ίδια ενδιαφέροντα. Οι απόψεις τους προβάλλονται φυσικά σε μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων, ανθρώπων που τους εμπιστεύονται.

Σύμφωνα με μελέτη του Influencer Marketing Hub, σχεδόν το 50% των χρηστών του Twitter έχουν πραγματοποιήσει αγορές ως άμεσο αποτέλεσμα ενός Tweet από μια επιρροή.

Οι micro-επηρεαστές (οι influencers με 1.000-10.000 ακόλουθους) είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικοί στο να πείσουν το κοινό τους, καθώς είναι συνήθως ειδικοί σε κάποια εξειδικευμένη και συγκεκριμένη θεματική, γεγονός που τους καθιστά φυσική πηγή συστάσεων για αυτό το θέμα. Εάν πουλάτε ένα εξειδικευμένο προϊόν, βρείτε τοπικούς επηρεαστές που να ασχολούνται με την συγκεκριμένη εξειδικευμένη αγορά – Instagram bloggers, vloggers, TikTokers ή διαχειριστές ομάδας Facebook – είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να προσεγγίσετε το κοινό σας.

Το Gen Z και οι Millenials είναι πιο πιθανό να επηρεαστούν, με το 84% των millennials να λέει ότι το περιεχόμενο που δημιουργείται από άγνωστους χρήστες έχει τουλάχιστον κάποια επίδραση στον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουν τα χρήματά τους.

Η επίδραση των Ιστοριών στις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών

Το εφήμερο περιεχόμενο είναι μια σχετικά πρόσφατη τάση, αλλά ήδη κερδίζει τόσο τους χρήστες των κοινωνικών μέσων όσο και τις μάρκες. Το Snapchat ήταν το πρώτο που χρησιμοποίησε τις Ιστορίες ως την κύρια διάταξη του, αλλά το Instagram το έκανε δημοφιλές και τώρα διαθέτει περισσότερους από 500 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες καθημερινά.

Το περιεχόμενο που μοιράζεται μέσω των Ιστοριών στο Instagram είναι συνήθως πιο ακατέργαστο και χωρίς φιλτράρισμα, γεγονός που επιτρέπει στις μάρκες να δημιουργήσουν μια πιο γνήσια εικόνα. Επιτρέπει στις εταιρείες να δίνουν μία γεύση στους ανθρώπους από τα παρασκήνια και να δείχνουν πώς λειτουργούν, την εργασιακή τους κουλτούρα και την ομάδα πίσω από τα προϊόντα. Όλα αυτά βοηθούν στην προώθηση μιας αυθεντικής σύνδεσης με μια μάρκα.

Αυτά λοιπόν είναι τα αποκλειστικά χαρακτηριστικά των κοινωνικών μέσων που διαμορφώνουν τη συμπεριφορά των πελατών σήμερα. Αλλά όπως πιθανώς γνωρίζετε, κάθε πλατφόρμα κοινωνικών μέσων είναι λίγο διαφορετική. Συχνά, τα εμπορικά σήματα αναρωτιούνται σε ποια πλατφόρμα κοινωνικών μέσων πρέπει να επικεντρωθούν.

Ας ρίξουμε μία ματιά στην παρακάτω λίστα με τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες για να δούμε τι διαφοροποιεί την μία από την άλλη.

Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικών μέσων

1. Facebook

Το Facebook παραμένει η μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης – όσον αφορά την ενημέρωση – στον κόσμο (με σχεδόν 1,7 δισεκατομμύρια χρήστες), παρόλο που ενεπλάκη σε σκάνδαλα και αντιπαραθέσεις τα τελευταία χρόνια.

Το τεράστιο μέγεθος του δικτύου σημαίνει ότι θα μπορείτε να προσεγγίσετε περισσότερους ανθρώπους εκεί, αλλά να είστε προσεκτικοί – το Facebook δεν είναι τόσο δημοφιλές όσο παλιά. Η μελέτη του Edison Research για το Infinite Dial από τις αρχές του 2019 έδειξε ότι το 62% των Αμερικανών ηλικίας 12-34 ετών είναι χρήστες Facebook, από 67% το 2018 και 79% το 2017. Αυτή η μείωση είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτη. Στις ηλικιακές ομάδες από 35-54 και 55+ η χρήση ήταν σταθερή ή ακόμη και αυξημένη.

Ωστόσο, το Facebook αντιπροσωπεύει το 50% των συνολικών κοινωνικών παραπομπών και ένα επιπλέον 64% των συνολικών κοινωνικών εσόδων, δείχνει το Business Insider.

Το 2015, το Facebook ήταν υπεύθυνο για να επηρεάσει πάνω από το ήμισυ, το 52% των αγορών των καταναλωτών στο διαδίκτυο και εκτός σύνδεσης, δείχνει η DigitasLBi Commerce.
Τον τελευταίο καιρό, η εταιρεία προσπαθεί να διορθώσει τη φήμη της εισάγοντας περισσότερο έλεγχο στη διαφήμιση και τη διαχείριση δεδομένων.

2. Instagram

Το Instagram είναι μια καταπληκτική πλατφόρμα για μάρκες, καθώς σας δίνει τόσες πολλές ευκαιρίες να αναδείξετε το προϊόν σας: φωτογραφίες, βίντεο, ιστορίες, γκαλερί, φίλτρα και πολλά άλλα. Τώρα διαθέτει περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο μηνιαίους ενεργούς χρήστες.

Αυτό που είναι υπέροχο με την συγκεκριμένη πλατφόρμα είναι ότι είναι δημοφιλές σε όλες τις γενιές σε όλες τις χώρες. Το 80% των χρηστών του Instagram ακολουθούν έναν επαγγελματικό λογαριασμό. Το 73% των εφήβων των ΗΠΑ λέει ότι το Instagram είναι ο καλύτερος τρόπος για να φτάσουν οι μάρκες σε αυτούς με νέα προϊόντα ή προσφορές.

Επιπλέον, η ίδια η πλατφόρμα διευκολύνει τις αγορές προσθέτοντας ετικέτες αγορών και επιλογές ολοκλήρωσης αγοράς στις αναρτήσεις. 130 εκατομμύρια λογαριασμοί Instagram πατούν σε μια ανάρτηση αγορών «για να μάθετε περισσότερα» για τα προϊόντα κάθε μήνα.

3. TikTok

Παρόλο που το TikTok είναι μια σχετικά νέα πλατφόρμα, η ταχεία ανάπτυξή του το έκανε σημαντική πηγή ευαισθητοποίησης της μάρκας για τους χρήστες των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, ειδικά για το Gen Z.

Το TikTok έχει τώρα 800 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες παγκοσμίως και το 41 τοις εκατό αυτών των χρηστών είναι μεταξύ 16 και 24 ετών. Έτσι, αν θέλετε να προσεγγίσετε ένα νεότερο κοινό, το TikTok είναι το κατάλληλο μέρος.

Ο αλγόριθμος του TikTok είναι επίσης εκπληκτικός για εξειδικευμένα και συγκεκριμένα προϊόντα, καθώς επιμελείται τη ροή σας με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Σας διευκολύνει να βρείτε νέους οπαδούς – ο αλγόριθμος θα ωθήσει το περιεχόμενό σας στις ροές του δυνητικού κοινού σας.

Επιπλέον, το TikTok ξεκίνησε πρόσφατα νέους τρόπους διαφήμισης στην εφαρμογή, δίνοντας στις μάρκες περισσότερες ευκαιρίες να προσελκύσουν πελάτες.

4. Twitter

Σύμφωνα με το Hubspot, το Twitter αποτελεί πηγή ανακαλύψεων προϊόντων για πολλούς ανθρώπους.

Οι συστάσεις του Twitter επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών.

Λόγω της γρήγορης φύσης και της ικανότητάς του να συνδέεται ουσιαστικά με οποιονδήποτε, είναι ένα τέλειο μέρος για να ζητήσετε συστάσεις. Το SproutSocial δείχνει ότι το 53% των καταναλωτών προτείνουν επιχειρήσεις ή προϊόντα σε tweets, ενώ ένα επιπλέον 48% ακολουθεί για να αγοράσει αυτά τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες.

5. YouTube

Υπάρχει μια συζήτηση για το αν το YouTube είναι στην πραγματικότητα μια πλατφόρμα κοινωνικών μέσων ή περισσότερο μια πλατφόρμα ροής ή πλατφόρμα περιεχομένου. Ωστόσο, είναι μια από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες εκεί έξω.

Στατιστικά του YouTube για την κατανάλωση

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν κριτικές προϊόντων στην πλατφόρμα. Λάβετε υπόψη ότι το 80% των ατόμων που είπαν ότι παρακολούθησαν ένα βίντεο στο YouTube που σχετίζεται με ένα προϊόν που θέλουν να αγοράσουν είπαν ότι το έκαναν στην αρχή της διαδικασίας αγοράς τους.

Εάν είστε έτοιμοι να επενδύσετε το χρόνο σας στη δημιουργία περιεχομένου για το YouTube, μπορεί να είναι μια εξαιρετικά ανταποδοτική εργασία. Απλά κοιτάξτε το κανάλι BonAppetit που ανήκει στο ομώνυμο περιοδικό. Έχει σχεδόν 6 εκατομμύρια συνδρομητές και περισσότερες από 1,3 δισεκατομμύρια προβολές όταν η συνολική κυκλοφορία του περιοδικού δεν υπερβαίνει τα 1.600.000 αντίτυπα σε ένα χρόνο.

Συμπέρασμα

Όπως βλέπετε, τα δεδομένα και η καθημερινή μας εμπειρία στο Διαδίκτυο δείχνουν ότι είναι δύσκολο να υποστηρίξουμε ότι τα κοινωνικά μέσα επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις. Ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις αποφάσεις αγοράς των πελατών μπορεί να εξηγηθεί από πολλούς παράγοντες: Κοινωνική απόδειξη, διείσδυση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διαθεσιμότητα λιανικής στο διαδίκτυο.

Ωστόσο, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να κάνετε την επωνυμία σας να ξεχωρίζει στα κοινωνικά μέσα. Η εστίαση στη σωστή πλατφόρμα, η ανάπτυξη δημιουργικών καμπανιών μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών θα σας βοηθήσουν σε αυτό.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top