Ποια φιλοσοφία μάρκετινγκ κυριαρχεί στις μέρες μας;

Ακούμε συνεχώς τους όρους “έννοια μάρκετινγκ” και “φιλοσοφία μάρκετινγκ”, αλλά σπάνια εξηγούνται και ακόμη πιο σπάνια συζητούνται λεπτομερώς.

Δεδομένου ότι το μάρκετινγκ είναι η διαδικασία δημιουργίας, επικοινωνίας και παράδοσης προϊόντων στους πελάτες με στόχο την ικανοποίηση των αναγκών τους, ο σκοπός μιας φιλοσοφίας μάρκετινγκ είναι ο εντοπισμός και η ικανοποίηση αυτών των αναγκών, καθώς και των επιθυμιών και των απαιτήσεων.

Αυτό καθιστά την έννοια της φιλοσοφίας του μάρκετινγκ εξαιρετικά σημαντική, ακόμη και κρίσιμη, για την επιτυχία του μάρκετινγκ.

Ανάλογα με την επιχείρηση και ένα ευρύ σύνολο συνθηκών, υπάρχουν 5 φιλοσοφίες μάρκετινγκ (ή έννοιες) που μπορούν να εφαρμόσουν οι επιχειρήσεις κατά την εμπορία των προϊόντων τους:

  • Η έννοια της παραγωγής
  • Η έννοια του προϊόντος
  • Η έννοια της πώλησης
  • Η έννοια του μάρκετινγκ
  • Η έννοια του κοινωνικού μάρκετινγκ

Ορισμένες από αυτές λειτουργούν καλύτερα από άλλες ανάλογα με το είδος της επιχείρησης, οπότε ας δούμε τι συνεπάγεται καθεμία από αυτές.

1. Η έννοια της παραγωγής

Όπως υποδηλώνει το όνομα, αυτή η φιλοσοφία μάρκετινγκ αφορά την παραγωγή.

Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις που τη χρησιμοποιούν δημιουργούν φθηνά και ευρέως διαθέσιμα προϊόντα, κάτι που θέλουν οι πελάτες τους.

Ένα καλό παράδειγμα είναι ο Henry Ford και τα διάσημα αυτοκίνητά του.

Πριν από αυτόν, τα αυτοκίνητα ήταν εξαιρετικά ακριβά επειδή δεν ήταν μαζικής παραγωγής.

Στην πραγματικότητα, κατασκευάζονταν με το χέρι και η κατασκευή τους έπαιρνε αιώνες. Ο Ford συνειδητοποίησε ότι όλοι χρειάζονταν αυτοκίνητα, όχι μόνο οι πλούσιοι, και αποφάσισε να τα κάνει ευρέως διαθέσιμα.

Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, δεν εφηύρε αυτή την ιδέα και τόσο η μαζική παραγωγή όσο και οι γραμμές συναρμολόγησης χρησιμοποιούνταν πριν από αυτόν. Στην πραγματικότητα, ένας από τους μηχανικούς του, ονόματι William “Pa” Klann, παρουσίασε την ιδέα στον Ford αφού επισκέφθηκε ένα σφαγείο στο Σικάγο και εμπνεύστηκε από τη λεγόμενη “γραμμή αποσυναρμολόγησης”.

Επιπλέον, η Κίνα ήταν η πρώτη που χρησιμοποίησε τη μαζική παραγωγή για την κατασκευή μεταλλικών εξαρτημάτων για εργαλεία, πανοπλίες και όπλα και στη συνέχεια η ιδέα έφτασε στην Ευρώπη και δημιούργησε τη Βιομηχανική Επανάσταση.

Επιπλέον, στις αρχές του 12ου αιώνα, η Βενετία άρχισε να κατασκευάζει πλοία χρησιμοποιώντας κάτι παρόμοιο με τη γραμμή παραγωγής στο ναυπηγείο που ονομάζεται Βενετσιάνικο Αρσενάλι.

Ωστόσο, ο Ford και το Μοντέλο Τ του παραμένουν ένα καλό παράδειγμα της φιλοσοφίας του μάρκετινγκ της παραγωγής και των επιχειρήσεων που γνωρίζουν τι χρειάζονται οι πελάτες τους και το καθιστούν διαθέσιμο σε αυτούς με τη μαζική παραγωγή και την ευρεία διάθεσή του. Το 1908, η τιμή του Model T ήταν περίπου 825 δολάρια και το 1912 ήταν περίπου 575 δολάρια.

Πόσο προσιτό είναι αυτό;

Σήμερα, αυτή η φιλοσοφία του μάρκετινγκ δεν χρησιμοποιείται τόσο όσο τον προηγούμενο αιώνα.

Τα σημερινά brands επικεντρώνονται περισσότερο σε άλλες έννοιες μάρκετινγκ, για τις οποίες θα γίνει λόγος στις επόμενες παραγράφους.

2. Η έννοια του μάρκετινγκ του προϊόντος

Σε αντίθεση με τη φιλοσοφία του μάρκετινγκ παραγωγής, η οποία επικεντρώνεται στη μαζική παραγωγή προσιτών προϊόντων, αυτή η αντίληψη ευνοεί τα προϊόντα υψηλής ποιότητας και έχει την πεποίθηση ότι οι καταναλωτές δεν θα ενοχληθούν από την υψηλή τιμή λόγω της ποιότητας.

Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν αυτή τη φιλοσοφία μάρκετινγκ υποθέτουν ότι οι πελάτες προτιμούν τα προϊόντα που είναι καλύτερης ποιότητας, γι’ αυτό και αφιερώνουν πολύ χρόνο στην επεξεργασία των προϊόντων τους, στη βελτίωσή τους και στην επινόηση νέων χαρακτηριστικών.

Επικεντρώνονται πλήρως στα προϊόντα τους, δίνοντας λιγότερη προσοχή στις ανάγκες και τις αγορές των πελατών, γεγονός που μπορεί μερικές φορές να οδηγήσει σε κακές πωλήσεις προϊόντων.

Ένα εξαιρετικό παράδειγμα της φιλοσοφίας του μάρκετινγκ προϊόντων είναι η Apple.

Εργάζονται για χρόνια πάνω στα μοντέλα τους και επινοούν νέα χαρακτηριστικά, τα οποία πείθουν τους πελάτες τους να παραμείνουν.

Τα προϊόντα τους είναι ακριβά, αλλά δεν παίρνετε ένα οποιοδήποτε προϊόν: παίρνετε την πιο πρωτοποριακή τεχνολογία.

3. Η έννοια της πώλησης

Ενώ οι έννοιες της παραγωγής και του προϊόντος αφορούν την παραγωγή, αυτή η φιλοσοφία μάρκετινγκ επικεντρώνεται στην προώθηση των προϊόντων, επειδή πιστεύει ότι οι πελάτες δεν θα είναι τόσοι αν δεν διαφημιστούν.

Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν αυτή τη φιλοσοφία μάρκετινγκ πιστεύουν ότι μπορούν να πουλήσουν οποιοδήποτε προϊόν με τη χρήση της διαφήμισης. Αυτό που οδήγησε στην εμφάνιση αυτής της αντίληψης ήταν η ίδια η βιομηχανική επανάσταση. Κατά τη διάρκειά της, υπήρχε μεγάλη ζήτηση, η οποία οδηγεί σε μεγάλο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων.

Έγιναν πιο αποτελεσματικές στην παραγωγή, γεγονός που στη συνέχεια οδήγησε σε υπερπαραγωγή και πλεόνασμα προϊόντων. Οι επιχειρήσεις έπρεπε να πουλήσουν με κάποιον τρόπο το επιπλέον απόθεμα, εξού και η εμφάνιση της φιλοσοφίας του μάρκετινγκ πώλησης.

Άρχισαν να δημιουργούν ολόκληρα τμήματα πωλήσεων που είχαν ως στόχο να πείσουν τους πελάτες να αγοράσουν όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα.

Στις μέρες μας, αυτή η φιλοσοφία μάρκετινγκ χρησιμοποιείται ακόμη πολύ, και για παρόμοιο λόγο, που είναι το νεκρό απόθεμα.

Το νεκρό απόθεμα παρουσιάζει προϊόντα που μια εταιρεία δεν είναι σε θέση να πουλήσει και τα οποία πρέπει να αποθηκευτούν, γεγονός που κοστίζει στην εταιρεία χρήματα. Ο τρόπος με τον οποίο το ξεφορτώνονται είναι με τη χρήση της φιλοσοφίας μάρκετινγκ πώλησης, βάζοντάς το σε πώληση και ενθαρρύνοντας τον κόσμο να το αγοράσει.

4. Έννοια μάρκετινγκ

Αυτή η έννοια αφορά την εκμάθηση όσο το δυνατόν περισσότερων πληροφοριών για τους πελάτες σας και στη συνέχεια τη δημιουργία ενός προϊόντος που γνωρίζετε ότι χρειάζονται.

Από όλες τις φιλοσοφίες του μάρκετινγκ, αυτή ίσως χρησιμοποιείται περισσότερο στο μάρκετινγκ στις μέρες μας.

Αυτό οφείλεται πιθανώς στο γεγονός ότι είναι δύσκολο να πουλήσεις οτιδήποτε στις μέρες μας χωρίς να γνωρίζεις πολύ καλά το κοινό-στόχο σου και χωρίς να του απευθύνεσαι. Γι’ αυτό και αυτή η φιλοσοφία μάρκετινγκ δίνει μεγάλη σημασία στον πελάτη και στις επιθυμίες και τις ανάγκες του.

Σε αντίθεση με την έννοια του μάρκετινγκ της πώλησης, η οποία δεν ενδιαφέρεται για τις ανάγκες του πελάτη και της αγοράς, η έννοια του μάρκετινγκ αφορά μόνο αυτό.

Ο στόχος αυτής της φιλοσοφίας μάρκετινγκ είναι η ικανοποίηση των αναγκών και όχι η πώληση αγαθών.

Με το να είσαι ο πρώτος που θα παρουσιάσει ένα προϊόν μπορεί να δώσει στην εταιρεία ένα τεράστιο προβάδισμα και να της επιτρέψει να καθιερωθεί ως ο γίγαντας στη συγκεκριμένη αγορά. Αλλά αυτό δεν αρκεί- πρέπει επίσης να εργάζεσαι συνεχώς πάνω στα προϊόντα  και να μαθαίνεις συνεχώς για τις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών, αν δεν θέλεις να σε νικήσουν οι ανταγωνιστές σου.

5. Η έννοια του κοινωνικού μάρκετινγκ

Αυτή η φιλοσοφία του μάρκετινγκ αφορά τη γνώση των αναγκών των πελατών σας, ενώ παράλληλα φροντίζετε για την ευημερία της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.

Βλέπει τις επιχειρήσεις ως μέρη της κοινωνίας και προωθεί τη συμμετοχή τους στην επίλυση σημαντικών ζητημάτων, όπως η ρύπανση, η παγκόσμια πείνα και ο αναλφαβητισμός.

Με όλα τα θέματα ρύπανσης που είχαμε τους τελευταίους μήνες και με την κλιματική αλλαγή να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, είναι σημαντικό οι επιχειρήσεις να δείξουν ότι ενδιαφέρονται για αυτά τα θέματα, διότι αν φανούν ότι δεν ενδιαφέρονται, μπορεί να χάσουν πολλούς πελάτες.

Ως εκ τούτου, πολλές επιχειρήσεις σήμερα κάνουν δωρεές και συμμετέχουν σε κάθε είδους φιλανθρωπικές οργανώσεις, καθώς και τις προωθούν.

Με την πάροδο των ετών, έχουμε δει την εμφάνιση εταιρειών που προωθούν τα προϊόντα τους ως vegan και cruelty-free, καθώς και όλο και περισσότερες επιχειρήσεις που ασχολούνται με τη σημασία της ανακύκλωσης και τη μείωση της χρήσης πλαστικού.

Συμπέρασμα

Υπάρχουν 5 φιλοσοφίες ή έννοιες στο μάρκετινγκ: η έννοια της παραγωγής, η έννοια του προϊόντος, η έννοια της πώλησης, η έννοια του μάρκετινγκ και η έννοια του κοινωνικού μάρκετινγκ. Κάθε μία με τα χαρακτηριστικά και τις χρήσεις της.

Η έννοια της παραγωγής έχει να κάνει με τη μαζική παραγωγή προϊόντων με στόχο να είναι φθηνά και διαθέσιμα στους καταναλωτές, ενώ η φιλοσοφία του προϊόντος επικεντρώνεται στην ποιότητα των προϊόντων.

Η έννοια της πώλησης ασχολείται με την πώληση του νεκρού αποθέματος, το οποίο παρουσιάζει τα προϊόντα που η εταιρεία δεν κατάφερε να πουλήσει.

Η έννοια του μάρκετινγκ θέτει στο επίκεντρο τον πελάτη και τις ανάγκες και τις επιθυμίες του, ενώ η έννοια του κοινωνικού μάρκετινγκ κάνει το ίδιο, ενώ παράλληλα μιλάει για σημαντικά ζητήματα, όπως η περιβαλλοντική ρύπανση και οι δοκιμές σε ζώα.

Όπως αναφέρθηκε, όλες χρησιμοποιούνται για διαφορετικούς σκοπούς και από διαφορετικές επιχειρήσεις: η φιλοσοφία της παραγωγής χρησιμοποιείται όταν οι εταιρείες προσπαθούν να επεκταθούν, η έννοια του προϊόντος έχει βρει τη χρήση της στην αγορά της τεχνολογίας, η φιλοσοφία της πώλησης χρησιμοποιείται όταν υπάρχουν πολλά απούλητα προϊόντα, ενώ οι έννοιες του μάρκετινγκ και του κοινωνικού μάρκετινγκ χρησιμοποιούνται συχνότερα, από κάθε είδους επιχειρήσεις και brands.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top